Blog

УЛОГА РЕДИТЕЉА У СТВАРАЊУ ПРЕДСТАВЕ

 

 

Стварање једне позоришне представе за редитеља представља једно толико аутентично и посебно искуство да би, вероватно, о сваком процесу стварања представе редитељ могао да напише посебан текст, дневник или књигу. Готово у истој мери у којој је тзв. „обичној” публици улога редитеља у стварању представе тајна, толико је то тајна и самом редитељу. Уметност позоришне режије је, као што знамо, доста млада и најнеопипљивија од свих других уметности у једној представи. Глумца ће публика видети, костим и сценографију такође, текст драме, музику и звук ће чути али шта ту тачно ради редитељ…? Осим што је, наравно, и тој обичној публици јасно да редитељ ту некако све то „спаја”. А пут до тог „спајања” је увек толико различит и неуобичајен да је та неизвесност заправо оно најлепше у стваралаштву, иако тај пут често није лак и пролази се уз пуно мука, као и свако рађање неког дела.

 

Фото: Никола Вукелић

Наравно да постоји тај основни занатски део без кога је данас тешко замислити режирање неке представе. У мору тема и идеја које вам један драмски предложак нуди, као редитељ се морате одлучити за једну основну тему која ће бити „црвена линија” ваше представе, на коју ћете се фокусирати и која би требала да избије у први план, у складу са вашим афинитетима, затим афинитетима позоришне куће у којој радите, те у складу са временом у коме живите и стварате. (Време просто „прозове” неке драмске комаде из прошлости да се поново појаве на сцени и тако им дâ нови легитимитет.) Глумачка подела се, потом, саставља из понуђеног ансамбла или од глумаца у статусу слободних уметника, опет у зависности од тога да ли позориште у коме радите има свој ансамбл или ангажује глумце по пројекту. Ту свакако долази до неизбежних компромиса када треба помирити неколико интересних сфера – аутора комада, уколико је жив писац, редитеља и продуцента (позоришну кућу) – а свима је у интересу успешна представа. Тек када редитељ успе да састави ауторску и глумачку екипу, излаже јој своју експликацију – основно виђење комада и начина игре. Често се дешава да јака глумачка личност отвори жанр” представе, начин глумачке игре и то поведе екипу у једном правцу. Знаковито сценографско решење, такође, може да наметне стил и начин игре… Оно што је за једног редитеља свакако важно у процесу је да добро распореди и организује време рада на представи, да обезбеди простор да се све могућности испробају (зато се термин рада зове „проба” – дакле пробање, а не увежбавање једног истог) и да се тако нађе најбоље решење за тумачење датог комада. Некада и „најглупља” решења могу да отворе низ занимљивих тумачења, тако да је улога редитеља важна и у смислу да створи опуштену и креативну атмосферу у којој се нико неће стидети да нешто предложи.

 

Фото: Никола Вукелић

Оно са чиме углавном редитељ мора да се помири у самом финишу је, како би рекао један од наших највећих и најутицајнијих редитеља Дејан Мијач, чињеница да је редитељ у завршници припрема за премијеру један од најнебитнијих особа за процес. У том часу када се излази пред публику након вишемесечног рада, безброј разговора и дугог процеса проба, редитељ више не може да помогне, али непотребним притиском на екипу може да одмогне, тако да је најбоље посао „завршити” неко време пре премијере да би и себи и глумцима оставио простор да се материјал „слегне” и да се у премијеру и ту нову фазу са публиком (посебан стрес за све чланове екипе) уђе што растерећеније.

 

Аутор: Марко Мисирача

ПОВЕЗАНЕ ВЕСТИ

НОВИ БЛОГ: ПОЗОРИШТЕ ЗРАЧИ И УЧИ

  Након две године од покретања акције „Позориште је и моја кућа” у којој су продавци часописа Лицеулице и штићенице Сигурне куће били у прилици да сваког месеца гледају представе са репертоара Звездара театра, продавци и координатори овог уличног часописа […]

Детаљније

СВЕТСКИ ДАН ПОЗОРИШТА

    Данас се обележава Светски дан позоришта! Установљен је још 1961. године на иницијативу Међународног позоришног института. Међутим, због ситуације која је задесила цео свет, овај дан проћи ће без громогласног аплауза на сцени и без читања поруке пре […]

Детаљније

ТЕАТАР У КУЋНИМ УСЛОВИМА

    Тешко да је од 1961. када је установљен Светски дан позоришта, било који 27. март прошао без одјека аплауза у позоришним салама и без читања поруке пре представе. Ове године ситуација је таква каква јесте, позоришта ће морати […]

Детаљније