Blog

KADA NASTANE MAGIJA SCENE

 

Kada su Edvarda Gordona Krejga pitali kako postati scenograf ili napraviti scensku sliku, često nije imao sasvim adekvatan odgovor. Govorio im je: „Pomešajte, nekako pokret jedne određene osobe s pokretom koji ste u svom duhovnom oku videli na sceni. Zatim nabacite na to svu boju koju imate. Onda sperite boju. Pa počnite sve iznova“.

 

 

Naša magija počinje od trenutka kada zasićeni slikarstvom u sebi osvestite potrebu da mu treba dodati pokret. Kada ste svako veče neopozivo privučeni mrakom pozorišne sale i svetlom scene. Kada roditeljima treba saopštiti da želite da radite u pozorištu, a da ne budete glumac. Kada posle šestodnevne agonije zvane prijemni ispit na Fakultetu primenjenih umetnosti sa ekipom iščekujete rezultate, shvatite da ste primljeni i da počinje period koji se neko duže vreme zove „to je to“.

 

Proces stvaranja scene

 

Kada mnogo crtate i slikate. Kada počnete da pravite konstrukcije. Kada dobijete prvi posao za koji vas još i plate pa ne znate šta ćete od treme. Kada posle duže inkubacije sanjate sasvim jasne scenske slike koje u gluvo doba noći treba staviti na papir. Kada vas proganjaju pitanja „kako“ i „zašto“, a odgovor se ne nameće. Kada telefonirate reditelju u isto to gluvo doba noći da biste mu postavili ta ista pitanja dodavši: „a šta ako bismo: promenili boju zidova; izbacili kauč; uveli luster prečnika dva metra; spustili Mesec na kraju da sve ode u kontra liht; izbacili zadnji zid, stavili publiku na scenu dok po prostoru za igru odozgo curi pesak…“.

 

Naša magija počinje od trenutka kada zasićeni slikarstvom u sebi osvestite potrebu da mu treba dodati pokret. Kada ste svako veče neopozivo privučeni mrakom pozorišne sale i svetlom scene.

 

Kada jedva čekate da vidite šta ove nedelje ima na buvljoj pijaci što može da vam zatreba. Kada ste opčinjeni dezenima mebl štofova, perforacijama lima, zvukom koji proizvodi patos od parene bukve koji ste sami patinirali, kada se silno obradujete jer ste uspeli da pronađete narandžasti televizor iz ’82. Kada scenskom slikaru uspe da toliko verno reprodukuje beton na sceni da se recept odmah upisuje u tefter. Kada se za svaku novu predstavu pripremate kao da vam je poslednja, a nemate ni ugovor potpisan.

 

Vesna je dobila nagradu za najbolju scenografiju u predstavi Pasivno pušenje

Kada je pred vama imperativ „da izgleda raskošno, a da stane u kombi; da izgleda skupo, a da ne košta mnogo; da bude efektno, a da ne kupimo novo svetlo…“. Kada toliko mnogo istražujete čitajući, crtajući, gledajući da vam čak i žvaka zalepljenja za asfalt postane interesantna. Kada dugo iščekujete najavljeni poziv za početak proba, skice su vam već mesec dana spremne, a vi biste da menjate rešenje. Kada očekujete poziv, a komad se još piše, probe počinju prekosutra. Kada se poziv napokon desi. A onda još tri jednako primaljiva. Za isti termin, razume se. Kada naučite da se ne govori „ne može“. Jer u pozorištu sve može.

 

Kada ste u radionici i uživate u mirisu obrađenog drveta, isparenjima od boja, lakova i ostalih hemikalija. Kada naučite da naručujete štampu na kliritu telefonom dok bravar neumoljivo seče gvožđe. Kada se zaljubite u fotelju. Kada ne spavate veče pred tehničku probu. Kada se desi tehnička proba pa se posle svih onih „kako“ i „zašto“ setite zbog čega ste baš vi tu u tom trenutku.

 

Skica scenografije za predstavu Ljubav u Savamali

 

Kada se upali svetlo na sceni. Pa i vašu dušu obasja. Kada čujete „bravo“. Kada čujete „hajde da menjamo“. Kada dođu glumci i sva „kako“ postanu nezamenjiva celina – tako. Tako, iza kog čvrsto stojite. Kada se desi premijera. Kada sa afišom i cvetom dođete kući premoreni i posle skoro 100 premijera se opet pitate kako će izgledati sutra.

 

Vesna Popović je radila scenografiju za predstavu Osama-Kasaba u Njujorku

 

O autorki

 

Vesna je scenograf, vanredni profesor na Fakultetu primenjenih umetnosti od 2018. godine. Redovan je član ULUPUDS-a od 2003. godine.  Autor je više od 100 scenografija za pozorišta u zemlji i inostranstvu i dobitnik nekoliko prestižnih nagrada. U Zvezdara teatru je autor nekoliko scenografija i to za predstave: Pasivno pušenjeGozba i Osama-Kasaba u Njujorku. Za scenografiju iz predstave Pasivno pušenje dobila je nagradu na Danima komedije u Jagodini, 2017. godine. Vesna trenutno radi na scenografiji za predstavu Ljubav u Savamali, čija premijera je zakazana za 16. novembar u Zvezdara teatru.

POVEZANE VESTI

NOVI BLOG: ČUVARI POZORIŠNE ČAROLIJE

    Pripremili smo novi blog u okviru koga ćete saznati koje sve dragocenosti čuva Muzej pozorišne umetnosti Srbije. Predstava kao jedinstven trenutak, susret između glumaca i publike, ne može se nikad ponoviti. Materijalni predmeti koji ostaju, kao što su…

Detaljnije

ČUVARI POZORIŠNE ČAROLIJE

  Pozorišnu predstavu čine prolazni, nepovratni trenuci, kratki susreti glumaca i publike koji se nikada ne mogu ponoviti na isti način. Na domaćoj sceni je odigrano toliko fenomenalnih predstava da je prava šteta što ne možemo da zavirimo u te…

Detaljnije

NOVI BLOG O PRIMENJENOJ MUZICI

    Novi blog na sajtu Zvezdara teatra otkriva kako nastaje muzika za pozorišnu predstavu. Ona lako može da publiku ubaci u određeno raspoloženje, da izazove najrazličitije emocije. Zbog toga je važno koristiti magiju muzike na pravi način.    …

Detaljnije