Blog

КАДА НАСТАНЕ МАГИЈА СЦЕНЕ

 

Када су Едварда Гордона Крејга питали како постати сценограф или направити сценску слику, често није имао сасвим адекватан одговор. Говорио им је: „Помешајте, некако покрет једне одређене особе с покретом који сте у свом духовном оку видели на сцени. Затим набаците на то сву боју коју имате. Онда сперите боју. Па почните све изнова“.

 

 

Наша магија почиње од тренутка када засићени сликарством у себи освестите потребу да му треба додати покрет. Када сте свако вече неопозиво привучени мраком позоришне сале и светлом сцене. Када родитељима треба саопштити да желите да радите у позоришту, а да не будете глумац. Када после шестодневне агоније зване пријемни испит на Факултету примењених уметности са екипом ишчекујете резултате, схватите да сте примљени и да почиње период који се неко дуже време зове „то је то“.

 

Процес стварања сцене

 

Када много цртате и сликате. Када почнете да правите конструкције. Када добијете први посао за који вас још и плате па не знате шта ћете од треме. Када после дуже инкубације сањате сасвим јасне сценске слике које у глуво доба ноћи треба ставити на папир. Када вас прогањају питања „како“ и „зашто“, а одговор се не намеће. Када телефонирате редитељу у исто то глуво доба ноћи да бисте му поставили та иста питања додавши: „а шта ако бисмо: променили боју зидова; избацили кауч; увели лустер пречника два метра; спустили Месец на крају да све оде у контра лихт; избацили задњи зид, ставили публику на сцену док по простору за игру одозго цури песак…“.

 

Наша магија почиње од тренутка када засићени сликарством у себи освестите потребу да му треба додати покрет. Када сте свако вече неопозиво привучени мраком позоришне сале и светлом сцене.

 

Када једва чекате да видите шта ове недеље има на бувљој пијаци што може да вам затреба. Када сте опчињени дезенима мебл штофова, перфорацијама лима, звуком који производи патос од парене букве који сте сами патинирали, када се силно обрадујете јер сте успели да пронађете наранџасти телевизор из ’82. Када сценском сликару успе да толико верно репродукује бетон на сцени да се рецепт одмах уписује у тефтер. Када се за сваку нову представу припремате као да вам је последња, а немате ни уговор потписан.

 

Весна је добила награду за најбољу сценографију у представи Пасивно пушење

Када је пред вама императив „да изгледа раскошно, а да стане у комби; да изгледа скупо, а да не кошта много; да буде ефектно, а да не купимо ново светло…“. Када толико много истражујете читајући, цртајући, гледајући да вам чак и жвака залепљења за асфалт постане интересантна. Када дуго ишчекујете најављени позив за почетак проба, скице су вам већ месец дана спремне, а ви бисте да мењате решење. Када очекујете позив, а комад се још пише, пробе почињу прекосутра. Када се позив напокон деси. А онда још три једнако примаљива. За исти термин, разуме се. Када научите да се не говори „не може“. Јер у позоришту све може.

 

Када сте у радионици и уживате у мирису обрађеног дрвета, испарењима од боја, лакова и осталих хемикалија. Када научите да наручујете штампу на клириту телефоном док бравар неумољиво сече гвожђе. Када се заљубите у фотељу. Када не спавате вече пред техничку пробу. Када се деси техничка проба па се после свих оних „како“ и „зашто“ сетите због чега сте баш ви ту у том тренутку.

 

Скица сценографије за представу Љубав у Савамали

 

Када се упали светло на сцени. Па и вашу душу обасја. Када чујете „браво“. Када чујете „хајде да мењамо“. Када дођу глумци и сва „како“ постану незамењива целина – тако. Тако, иза ког чврсто стојите. Када се деси премијера. Када са афишом и цветом дођете кући преморени и после скоро 100 премијера се опет питате како ће изгледати сутра.

 

Весна Поповић је радила сценографију за представу Осама-Касаба у Њујорку

 

O ауторки

 

Весна је сценограф, ванредни професор на Факултету примењених уметности од 2018. године. Редован је члан УЛУПУДС-а од 2003. године.  Аутор је више од 100 сценографија за позоришта у земљи и иностранству и добитник неколико престижних награда. У Звездара театру је аутор неколико сценографија и то за представе: Пасивно пушењеГозба и Осама-Касаба у Њујорку. За сценографију из представе Пасивно пушење добила је награду на Данима комедије у Јагодини, 2017. године. Весна тренутно ради на сценографији за представу Љубав у Савамали, чија премијера је заказана за 16. новембар у Звездара театру.

ПОВЕЗАНЕ ВЕСТИ

ЛИДИЈА ЈОВАНОВИЋ: КАКО НАСТАЈЕ КОСТИМ

  Лидија Јовановић, ауторка је костима за нову представу Звездара театра, „Љубав у Свамали”, чија премијера је заказана за 16. новембар. За наш блог је написала како заправо настаје костим и како након процеса промишљања и скицирања, основа рада на…

Детаљније

ЛИДИЈА ЈОВАНОВИЋ: КАКО НАСТАЈЕ КОСТИМ

  Из страсти, из љубави, из дубоког промишљања, историjског и социолошког истраживања, сати цртања, километара пешачења, смеха, расправа, зноја и узбуђења у кројачницама и радионионицама. Настаје у мраку позоришне сале. Костим пре свега настаје из жеље за приповедањем.    …

Детаљније

ВЕСНА ПОПОВИЋ: КАДА НАСТАНЕ МАГИЈА СЦЕНЕ

Нови блог пост за сајт Звездара театра написала је Весна Поповић, сценограф. Весна нам је дочарала магију сцене из свог угла и описала нам на другачији начин процес стварња сценографије.     „Када су Едварда Гордона Крејга питали како постати…

Детаљније