Blog

ЛИДИЈА ЈОВАНОВИЋ: КАКО НАСТАЈЕ КОСТИМ

 

Из страсти, из љубави, из дубоког промишљања, историjског и социолошког истраживања, сати цртања, километара пешачења, смеха, расправа, зноја и узбуђења у кројачницама и радионионицама. Настаје у мраку позоришне сале. Костим пре свега настаје из жеље за приповедањем.

 

 

Када се затекнете удубљени у радњу неког романа и до детаља замишљате како је сваки лик не само обучен, већ како одећа коју носи утиче на драмске ситуације и ликове са којим долази у додир, можете бити сигурни да је у вама зачет барем мали делић костимографског размишљања, а оно о чему размишљате зове се драматургија костима.

То је почетак игре и почетак причања приче. Затим крећете да се бавите тиме шта је идеја редитеља, колико је она близу вашем сензибилитету, где ћете се срести и како разумети. Уз сценографа, овај тим од три аутора ствара основу представе, како би, када глумци ступе на сцену, већ имали платформу на којој ће моћи да граде своје креације.

Овим је тема тек начета, јер прави посао за костимографа долази тек онда кад прве читајуће пробе прођу. Када своју ликовну визију укрсти са ликом, гласом и сензибилитетом глумца, тек тада дизајнер костима почиње да ствара.

На Факултету примењених уметности студира се пет година како би се добило звање мастера костимографије. Током тог периода бавите се цртањем, сликањем, историјом уметности, историјом одевања, историјом ентеријера, перспективом, нацртном геометријом, теоријом форме, психологијом, педагогијом, историјом позоришта, сценографијом, моделарством и на крају дизајном костима, који подразумава сем цртачког и знање о материјалима, формама, жанровима …

Лидија Јовановић је ауторка костима за представу Љубав у Савамали

 

Све је то архива коју носите у сећању и на коју се позивате сваки пут када настаје нова представа. И без обзира на сва претходна знања, свака представа захтева ново истраживање. Рад на сваком следећем пројекту је нови живот за све који су се око њега окупили. Срећете се са многим сарадницима по први пут, упознајете се, усклађујете енергије, радујете се напретку, смејете, понекад жучно расправљате, али је све то први пут и последњи, јер је следећа представа нови сусрет и нова породица.

 

И на крају када је све готово, када представа за све остале почиње да живи, за вас је готова. Скоро увек након премијере осетите благу сету што сте део себе оставили у делу које је сада власништво глумаца и публике, јер неминовно је да време, снови, стремљења и енергија коју сви ми на путу до реализације неког дела похранимо у његово настајање, ипак заувек остају уткани у његову структуру.

 

Када су процес промишљања и скице финализовани, основа рада на костиму постаје кретање. Потрага за материјалима, обилазак радионица, компонентистика и ситна реквизита, километри и сати у покрету. Али, ништа не може да се мери са узбуђењем када нађете баш адекватан облик рама за наочаре, или прави тон и структуру материјала, који сте замислили како би ваш лик из маште могао да оживи на сцени. Понекад, ма како то чудно звучало свима око вас, пожелите да викнете од среће. Јер, онолико ноћи сте се будили са идејама које навиру и морали брзо да их скицирате или прибележите и баш та слика која вас је прогањала из ноћи у дан, док ходате, причате са пријатељима, живите, одједном се материјализовала пред вама и ви можете да окончате свој поход.

И на крају када је све готово, када представа за све остале почиње да живи, за вас је готова. Скоро увек након премијере осетите благу сету што сте део себе оставили у делу које је сада власништво глумаца и публике, јер неминовно је да време, снови, стремљења и енергија коју сви ми на путу до реализације неког дела похранимо у његово настајање, ипак заувек остају уткани у његову структуру.

 

O ауторки

 

 

Лидија Јовановић је дипломирала на Факултету примењених уметности, МА Костимограф сценског одевања. Тренутно је на докторским уметничким вишемедијским студијама на Ректорату универзитета уметности у Београду. Оснивач је и власник Дизајн Студија Лидија Јовановић, чија је основна делатност дизајн и производња обуће и кожне галантерије.
Од 2008. ради на  Accademia del Lusso  где предаје Модни дизајн, Историју костима и Дизајн аксесоара. Аутор је костима за преко двадесет позоришних представа и филмова.
Члан је УЛУПУДСА (удружење ликовних и примењених уметника и дизајнера Србије) од 1998. а од маја 2018. члан управног одбора и председник.

ПОВЕЗАНЕ ВЕСТИ

НОВИ БЛОГ: УЛОГА РЕДИТЕЉА У СТВАРАЊУ ПРЕДСТАВЕ

    Фото: Никола Вукелић Нови блог за сајт Звездара театра написао је Марко Мисирача, који је режирао представу „Бајка о позоришту“. Он у тексту открива која је улога редитеља у стварању представе, са чим се он сусреће на том…

Детаљније

УЛОГА РЕДИТЕЉА У СТВАРАЊУ ПРЕДСТАВЕ

    Стварање једне позоришне представе за редитеља представља једно толико аутентично и посебно искуство да би, вероватно, о сваком процесу стварања представе редитељ могао да напише посебан текст, дневник или књигу. Готово у истој мери у којој је тзв.…

Детаљније

ТЕ ДАВНЕ 1984. ГОДИНЕ

  Пре тачно 35 година, 8. октобра, одиграна је прва представа Звездара театра „Мрешћење шарана“ по тексту Александра Поповића у режији Дејана Мијача. Било је то давне 1984. године, коју свет памти по многим турбулентним догађајима.     Не само…

Детаљније