Blog

ČUDO, DAKLE, MOŽE DA POČNE

 


 

Bata Stojković

 

POZORIŠTE KAO ILUZIJA

 

Znam da me, dok ovo ispisujem, odnekud popreko gleda dragi prijatelj (i učitelj) Bata Stojković; osećam njegov smrknuti pogled jer priznajem da nisam od onih koji smatraju da je u pozorište obavezno doći svečano odeven. A Bata je na premijeru, kao i na ma koju reprizu – svoje ili tuđe predstave, vazda dolazio svečano obučen. Pozorište je za njega uvek bilo posvećen prostor, a u svetilište ne možete da stupite bilo kako. Ako to važi za glumce, kako neće za gledaoce. I, razume se, Bata je bio u pravu (jer kada on nije bio u pravu?).

Slažem se da u pozorište ne treba doći apa-drapa odeven, no verujem da publika ne mora da trpi tesne pantalone, kravate koje giljotiniraju, utegnute svečane toalete, niti svoje poštovanje prema teatru obavezno valja platiti žuljevima zbog uske obuće.

U pozorištu neki ljudi nešto rade, a drugi ljudi ih gledaju. Ovi prvi ne rade bilo šta, nego izvrću svoju kožu, kopajući po svojoj duši, po svom mozgu i svojoj utrobi traže tačne razloge zbog kojih izgovaraju rečenice koje, u ime pisca, izražavaju misli i osećanja dramskih likova. Pozorište je, dakle, iluzija. Glumci znaju da je sve oko njih lažno – da nisu okruženi pravim zidovima no montažnim kulisama, da na njima nije odeća od kineske svile nego krpice iz kineske prodavnice, a i gledaoci su, takođe, svesni da ne gledaju pravi život no glumce koji igraju jednu od mogućih interpretacija života.

 

Ipak, u tom kolopletu laži – sve postaje Istina, dovoljno jaka da glumci uistinu postaju likovi koje tumače, ali i da gledaoci u toj „imitaciji života“ prepoznaju sâm život. Vlastiti, ili barem život koji ih se tiče.

 

Publika Zvezdara teatra

ČUDO TEATRA

 

E upravo to čudo (jedno od najvećih za koje znam) zaslužuje poštovanje – ne samo uvažavanje glumaca, i ne jedino onih koje publika ne vidi, ali bez kojih teatarskog mirakla nema, nego i poštovanje tog prostora u kojem laž postaje istina. Zato se Stojković svečano oblačio kada bi naveče kretao u Atelje, i zato se u pozorištu valja ponašati kao i uvek kad nam je udeljena milost da se suočimo s čudom.

 

A BONTON?

 

Pa to je ono što smo dobili u kući od roditelja ili što smo za života prepoznali kao pristojno ponašanje, kao nešto što ne želimo da drugi čine nama, pa im mi na isti način uzvraćamo. Bonton u pozorištu nije ništa drugo no izraz poštovanja (i samopoštovanja) i – pristojnosti, truda (ako je za to potrebno uložiti trud) da svojim ponašanjem ne smetamo ni onima na sceni ni onima oko sebe. Jer svi smo tu zbog čuda.

Možda sam najtačnije podsećanje na to da sam promovisan u pozorišnu publiku doživeo u njujorškom Teatru La MaMa. Tamo pravila pozorišnog bontona nisu ispisana na oglasnim tablama niti štampana na flajerima koje gledaoci dobijaju stupajući u teatar. Tamo nećete preko razglasa čuti ni ljubaznu molbu da isključite svoje telekomunikacione uređaje. Ništa od toga. Pred publiku svake večeri izađe Mia Jo, naslednica slavne Elen Stjuart, pozdravi publiku, saopšti naslov predstave koja će za koji tren početi i izgovori jednostavnu rečenicu: „Scena je otvorena“. I time je zapravo sve rečeno: u posvećenom smo prostoru i čudo, dakle, može da počne.

 

I time je zapravo sve rečeno: u posvećenom smo prostoru i čudo, dakle,
može da počne.

Aleksandar Milosavljević

Kratka biografija


Aleksandar Milosavljević, pozorišni kritičar, rođen u Beogradu 1958. godine. Bio je upravnik i direktor drame Sprskog narodnog pozorište i predsednik Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije. Pozorišnu kritiku piše od 1986. godine. Dobitnik je Sterijine nagrade za pozorišnu kritiku i nagrade Zlatno pero Tanjuga za najbolju kritiku predstave sa Bitefa.

POVEZANE VESTI

DOKTOR ŠUSTER IZ ALBANIJE U ZVEZDARA TEATRU

    Predstava „Doktor Šuster“ gostuje u Zvezdara teatru 23. novembra. Nastala je u produkiji Regionalnog kulturno-umetničkog centra iz Korče, Albanija u saradnji sa Narodnim teatrom iz Bitolja i Zvezdara teatrom.     Reditelj predstave je Kendrim Rijani, a glumačku…

Detaljnije

RADNO VREME BLAGAJNE

  Dragi ljubitelji pozorišta, Radno vreme blagajne u ponedeljak će biti izmenjeno zbog državnog praznika. U ponedeljak, 11. novembra blagajna Zvezdara teatra će raditi od 17:30 do 19:30 časova. Onlajn kupovinu ulaznica i dalje možete obaviti u bilo koje vreme.…

Detaljnije

NOVI BLOG: ULOGA REDITELJA U STVARANJU PREDSTAVE

    Foto: Nikola Vukelić Novi blog za sajt Zvezdara teatra napisao je Marko Misirača, koji je režirao predstavu „Bajka o pozorištu“. On u tekstu otkriva koja je uloga reditelja u stvaranju predstave, sa čim se on susreće na tom…

Detaljnije