Није човек ко не умре

„Само је здравље једно. А болести је безброј.“
  • Слике
  • Видео
JAK05250 (1).jpg
Фото: Јаков Симовић
JAK06338.jpg
Фото: Јаков Симовић
JAK06461.jpg
Фото: Јаков Симовић
JAK06656.jpg
Фото: Јаков Симовић
JAK06777.jpg
Фото: Јаков Симовић
JAK06957.jpg
Фото: Јаков Симовић
JAK07002.jpg
Фото: Јаков Симовић
JAK07046.jpg
Фото: Јаков Симовић
JAK07141.jpg
Фото: Јаков Симовић

Војин Ћетковић, Иван

Бојан Жировић, Душко

Павле Пекић, дежурни лекар

Александар Ђурица, Рефик Селман

Анђелика Симић, дежурна сестра

Писац 

Велимир Стојановић

Редитељ

Горчин Стојановић

Сценограф

Горчин Стојановић

Костимограф

Лана Цвијановић

Продуцент

Драгиша Ћургуз

Инспицијент

Душко Ашковић



Асистент сценографа

Ивана Крњић

Асистент костимографа

Милена Грошин

Стручни консултант

Др Саша Киковић

Дизајнери светла

Радован Самолов, Гордана Пантелић

Дизајнери тона

Никола Јововић, Стефан Анђелић

Видео продукција

Лука Ђорђевић

Шминкер

Маријана Голубовић

Гардеробер

Милена Ковачевић

Реквизитер

Немања Јовановић

Аутор плаката

Стево Мандић

Аутор видео спота

Стево Мандић

Дизајнер

Александра Илић

Фотограф

Никола Вукелић и Јаков Симовић


Премијера

8.3.2023.

Трајање

70 минута

Горчин Стојановић

О писцу, о делу – реч редитеља

Десетог аугуста 1974, „на вест да је пронађен лек против дијабетеса“, лажну вест, дакако, Писац почиње писати комад „Није човек ко не умре“. Писац има тридесет и четири, и већ четири је – дијабетичар. Куцање на писаћој машини „олимпија“ одзвања узаном калетом у Пучишћу на Брачу, док се осмогодишњи будући редитељ и његова мајка, пишчева супруга, враћају с плаже.

Комад, каже писац, представља „рондо-сплет шећерашких игара“, а нарочито је, бар редитељу, а он верује – и глумцима, важна пишчева завршна реченица увода у дело: „и безизлаз је вид људског космоса који садржи небројене шансе“.

Писац ће тако живети свој живот.

(А и редитељ ће покушавати.)

Праизведбу, неких четири године касније, у сарајевском Камерном театру ’55, гледаће пуна сала следећих седам година, у стотину и педесет изведби. Као свој једини телевизијски рад ван играног програма, млади редитељ Е. Кустурица, режираће тв пренос те представе. Онда ће комад бити изведен у Љубљани, Скопљу, Ријеци, Мостару, Нишу. И још понегде. У последњих десетак година – на Цетињу, у Бањалуци, Приједору, Кикинди.

Редитељ је чекао тридесет и четири професионалне сезоне да се стекну услови, људски, уметнички и продукцијски, на чему је – ни не слуте колико –  захвалан театру, глумцима и сарадницима, па да режира дело које му је обележило живот. И дословно: Писац му је издахнуо на рукама, има томе тридесет и осам година, а наслов и заумна ведрина комада учинили су да тај и све друге одласке најдражих прихвати као део величанствене чињенице зване – људски живот.

Јер, уистину – није човек ко не умре.

Као човек.

Драма Велимира Стојановића „Није човек ко не умре" говори о животу болесника и медицинског особља у болници општег типа. Време пролази од једне до друге терапије које се понављају у бескрај. Болесници се надају отпусту и боје се смрти, а главна брига им је како да утроше време. Главни јунаци ове драме су дијабетичари Иван (Војин Ћетковић) и Душко (Бојан Жировић). Они су болнички Владимир и Естрагон – не зна се ни када су дошли, нити хоће ли икада одатле отићи. Ова драма заправо говори о исконском страху човека од смрти и сазнању да је смрт део живота. Приче, шале, гегови, којима Иван и Душко прекраћују време у болници нису ништа друго него њихова грчевита борба да победе страх од смрти или да га макар претворе у нешто друго. Јер, суочени су са чињеницом да је смрт у болници свакодневна појава. Међутим, смрт познатих и непознатих људи је нешто на шта се можемо навићи, али шта је са сопственом смрћу? Хоће ли и она бити банална, обична и неминовна? Хоће ли иза нас остати полупразна торба, старе ципеле и мало кафе? То је тачка у којој грађанска љуштура пукне, а човек почне да се брани како зна и уме: филозофијом, хумором, заједљивошћу, храном...

Марина Миливојевић Мађарев, Време