Dušan Kovačević

KLAUSTROFOBIČNA KOMEDIJA

Kupi ulaznice Rezervacije

"Čovek obično ne zna kada nešto ili nekoga zavoli..."

O PREDSTAVI

Pisac:

Dušan Kovačević

Reditelj

Darko Bajić

Scenograf

Milenko Jeremić

Kostimograf

Marina Vukasović Medenica

Kompozitor

Vladimir Marković

Koreograf

Milan Gromilić

Lektor

dr Ljiljana Mrkić Popović

Lektor za poljski jezik

Aleksandra Fotez Nikolić

Asistent reditelja i organizator

Marko Sopić

Asistent scenografa

Nikola Nikolić

Likovna dorada kostima

Olga Mrđenović

PREMIJERA

24.12.2015.

TRAJANJE

120 minuta

Igraju

Ljubomir Bandović

Sava Odžačar

Nevena Ristić

Nina Herbert

Marko Janketić / Stefan Trifunović

Vule, milicioner

Zoran Cvijanović / Stefan Trifunović

Jagoša Kraj

Slavko Štimac

Teja Kraj

Jovana Stojiljković / Nina Nešković

Vesela Kraj

Igor Grabovica / Milan Gromilić

Leopold Važik

Vanja Janketić

gospodin Grabinjski

Dušan Kovačević

Reč reditelja

Klaustrofobičnu komediju sam pisao pre trideset godina. Pisao sam je sa osećanjem da živimo u teskobi koja se prikriva povremenim otvaranjem prozora. Izlazak iz te naše teskobne kuće – domovine, u zemlje „slobode“ – najčešće u Italiju, bilo je osećanje odlaska na vikend zatvorenika osuđenih na život u komfornom zatvoru i pod budnim okom „jedne od najboljih evropskih policija“.

Čovek može biti zaglavljen u liftu kao i u državi, kaže Sava odžačar u ulozi radničke sirotinje i tamnoputog Otela – čoveka zaljubljenog u život koji mu je nedostižan.

Podnaslov ove gorke komedije mogao bi biti i naslov: Pozorište potkazuje život. To je tačna i valjda jedina čestita strana potkazivanja kao želje za istinom.

Darko Bajić

Reč reditelja

Zvoni telefon. Podižem slušalicu. Dušan.

Sa Dušanom sam kovao planove da radim Profesionalca, Klaustofobičnu komediju i Lari Tompsona ali sve je palo u vodu. Nije bilo para za kulturu, kao i svake godine. Filmom nismo zapisali ni vreme ni nas.

Teatar zvezda mi je podario pozorišni hit Mala, intuitivnu dramu naše tragedije Život Jovanov, tragediju neokolonijalizma istočne Evrope Brod ljubavi i globalnu instalaciju intelektualca u medijsku atrakciju Javna ličnost. Provokacija pozorištem…

Trideset godina kasnije telefon ponovo zvoni. Dušan…Vozim ka aerodromu, drugom rukom aktiviram mobilni telefon. Nova predstava!

Za ove tri decenije kao da je nestalo dobrih ljudi iz našeg susedstva. Bata, Dača, Miša, Žarko, Seka, Sofi… Tri decenije. Osamdesete naša Klaustofobična komedija, danas komedija naše klaustrofobije. Da li se zaista sve toliko promenilo? I da li je zaista toliko vremena prošlo? I da li sam zaista zavoleo teatar…?

NAGRADE

Predstava

  • Nagrada publike „Miodrag Petrović Čkalja“ za najsmešniju predstavu, 45. Dani komedije, Jagodina 2016.
  • Nagrada stručnog žirija za najbolju predstavu, 33. Nušićevi dani, Smederevo, 2016.

Ljubomir Bandović

  • Statueta „Ćuran“ za najbolje glumačko ostvarenje, 45. Dani komedije, Jagodina, 2016.
  • Nagrada stručnog žirija za najboljeg glumca, 21. Glumačke svečanosti „Milivoje Živanović“, Požarevac, 2016.
  • Statueta „Spomen na glumca“ glumcu večeri, 21. Glumačke svečanosti „Milivoje Živanović“, Požarevac, 2016.
  • Nagrada stručnog žirija „Ljubiša Jovanović“ za najbolju mušku ulogu, 1. Pozorišno proleće, Šabac, 2016.

Nevena Ristić

  • Nagrada za najbolju mladu glumicu, 45. Dani komedije, Jagodina, 2016.

Marko Janketić

  • Nagrada za najboljeg mladog glumca, 45. Dani komedije, Jagodina, 2016.
  • Nagrada za najboljeg mladog glumca, 1. Pozorišno proleće, Šabac, 2016.

Pisali su o predstavi

  • “Tekst Klaustrofobična komedija Dušana Kovačevića je izuzetno inspirativna, prepoznatljivo kovačevićevska, apsurdna i opora tragikomedija složene strukture. U komadu se prepliću tri toga događaja sa nizom literarnih referenci, na primer na Šekspirovog Otela i Čehovljevog Galeba. U njemu se sudaraju život i pozorište, pri čemu teatar anticipira stvarnost, što se može razumeti metaforički, da je pozorište pametnije od života, i da se u njemu mogu naći ublaženja nagomilanih teskoba u stvarnosti. […] Spoj odličnog teksta Dušana Kovačevića, njegove gorko ironične i otrežnjujuće obrade naopakosti savremenog života, i izuzetne igre glumaca, pokazao se kao sasvim dovoljan za uspeh predstave.”

    Ana Tasić, Politika / više na linku

  • „Reditelj Darko Bajić postarao se da na sceni obezbedi što dinamičnije (i neprimetnije!) nizanje, odnosno smenjivanje prizora iz komada u nastajanju sa scenama iz životne realnosti u kojoj se komad piše. Takođe, reditelj je veoma precizno gradio prikaz dramskih odnosa, uspevajući da ih, u skladu sa potrebama, mizanscenski raščlani naglašavanjem satiričnih elemenata, uz nastojanje da i farsične prizore, kao i one što pripadaju teatru apsurda, duhovito prezentuje.“

    Raško Jovanović, Pečat

  • “Oni koji su 6. novembra 1987. bili na premijeri komada Klaustrofobična komedija Dušana Kovačevića u Zvezdara teatru, sinoć su imali dodatna očekivanja od nove postavke reditelja Darka Bajića. U foajeu, uz kartu, njih i one koji nisu gledali prvu verziju, sačekao je mini-plakat, nalik na naslovnu stranu Borbe iz 7. novembra 1987, na kojoj piše da je predstava sinoć odigrana sa uspehom, ali i vest da je junak iz drame Duška Kovačevića, odžačar Sava, pao sa zgrade, što se u drami i događa, da je posle velikog uspeha serije Sivi dom Darka Bajića u pripremi serija Zaboravljeni, kao i da je pobedio Leh Valensa, što je takođe važno za komad Klaustrofobična komedija. Na ovaj kreativan i originalan način, gledalac je zainteresovan i uvučen u vremenski vrtlog fakata, opsena i svojih ličnih sećanja i asocijacija. Ovim plakatom, koji je svaki gledalac dobio na tragu smo onoga što je hermeneutika dela Dušana Kovačevića, zapitanost da li je nešto stvarno ili nam se priviđa, svojevrsna vremenska dilatacija, koja krasi svako Kovačevićevo delo.”

    Ana Vučković, Radio Beograd

Zvezdara Teatar